Door Beieren richting rivier de Main - Reisverslag uit Aschaffenburg, Duitsland van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Door Beieren richting rivier de Main - Reisverslag uit Aschaffenburg, Duitsland van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Door Beieren richting rivier de Main

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

11 Juli 2012 | Duitsland, Aschaffenburg

Maandag 9 juli - Pilzen, Kdyn - Regensburg

Vandaag terug naar Duitsland.

Ik las uit een aantal reacties dat het nogal hard gaat, een korte uitleg hoe een dag eruit ziet:
Om half zes sta ik op, spullen inpakken en douchen en dan rond 6:15 op de fiets. Meestal rond 9 uur ga ik ergens lekker ontbijten dan heb ik er al vaak meer dan 60 km opzitten rond 11 uur een pauze voor koffie met kuche. Om 1 uur ergens lunchen dan heb ik er vaak ruim 100 km opzitten. Tijdens de lunch kijk ik dan waar ongeveer het eindpunt van de dag zal zijn. Waar ik vaak voor 15:00 ben, temt opzetten, douchen en omkleden en dan de stad of dorp in. Natuurlijk is er onderweg tijd genoeg voor een fotootje.

Terug naar de tocht van vandaag de camping was een uurtje fietsen van de grens met Tsjechië - Duitsland.
Eenmaal de grens over merk je wel dat alles in Duitsland toch wat netter en beter geregeld is. Ik heb wel veel Kronen over maar ja het kost ook allemaal heel weinig in Tsjechië.
Vandaag was het weer heel erg heuvelachtig met pieken van 600 meter. Dat begon vandaag wel een beetje te vervelen. Half uurtje klimmen dat een paar minuten met een gangetje van 40 km/h naar beneden en dan weer omhoog. Goed, het uitzicht is fantastisch en de route is heel rustig.
Een kort dagje vandaag, tot Regensburg. Regensburg een hele mooie oude stad waar de rivier de Regen en de Donau samen komen. Ik was daar rond 12:30, tent opgezet en daarna lekker de stad ingegaan voor de nodige foto's en wat te gaan eten.

Dinsdag 10 Juli - Regensburg naar Müchsteinach

Ik werd vanmorgen wakker door het gerommel van het onweer, dus. Iets vroeger dan normaal spullen inpakken en vertrekken het heeft overigens niet geregend. De routes in Bayern had ik met de fiets routeplanner van de staat Bayern gemaakt. Al meteen bij de eerste brug over de Donau ging het fout, over deze brug konden alleen maar treinen, geen enkel ander verkeer, eerste beste andere brug was 10 km verderop.
Het eerste stuk van ongeveer 80 km ging nog door het zeer mooie maar heel erg heuvelachtige landschap. Ook waren de wegen niet altijd geasfalteerd, toppunt vandaag was een weg die in een bouwput was veranderd, toen ik al duwend mijn fiets er doorheen probeerde krijgen zat de fiets zo onder de klei dat, ik toen er ergens water was een half uur ben geweest om hem schoon te krijgen.
In Nürnberg weer lekker geluncht en daarna verder gereden. Na Nürnberg werden de heuvels steeds minder hoog en dat fiets toch wel makkelijker.
Het hele stuk vanaf Regensburg is wel een mooi stukje Duitsland, veel leuke dorpjes en afgezien van de hoogte verschillen, goed te fietsen. Het dorp Müchsteinach waar ik overmacht heeft ook weer een eigen brouwerijtje waar ze een lekker biertje serveren.
Morgen naar Würzburg en daarna richting Rijn.

Woensdag 11 Juli - Müchsteinach - Aschaffenburg

Het heeft de afgelopen nacht flink geregend maar toen ik opstond scheen de zon alweer flink. Vandaag richting de rivier de Main.
's morgens rond een uur of 9 lekker ontbeten in Kitzingen, een mooie stad waar de rivier de Main doorheen stroomt. Vandaar gaat het verder door het glooiende landschap, naar Würzburg, de vooral geplande route komt niet goed uit, die gaat teveel langs heel drukke provinciale wegen. Ik besluit al snel voor een plan B. Er zijn hier fiets wegwijzer borden, zeker niet de snelste weg maar wel een heel rustige weg, enige nadeel is dat de fietspaden vaak niet geasfalteerd zijn. Het is vaak kleine keien of hard gerede zand.
Rond lunchtijd ben ik dan in Würzburg ook weer zo'n mooie stad en ook hier loopt de Main weer doorheen.
De afgelopen uren was het hoogte verschil vaak rond de 100 meter, daar komt na Würzburg verandering in heel langzaam, maar na ruim een uur flink trappen zit ik op een hoogt van tegen de 600 meter. Dit zou de laatste grote klim worden. Dan de afdaling, die duurt relatief lang omdat dit ook vrij langzaam gaat om uiteindelijk op 100 meter uit te komen. In Afschaffenburg is het wel ineens een stuk frisser, waar ik de afgelopen week in temperaturen van 25+ gereden heb is het nu rond de 19 graden en bewolkt. Ben benieuwd hoe het weer zich de komende dagen zich ontwikkeld.

  • 14 Juli 2012 - 20:55

    Jelle?:

    Hoi Peet,
    mooie foto´s, leuk verhaal. Maar waarom er nu een plaatsje afschaffenburg moet heten? Grappig klinkt ook helemaal niet duits ofwel?
    Groet,
    Jelle

  • 14 Juli 2012 - 21:03

    Peter Hegman:

    Hallo Jelle, je hebt gelijk het moet Aschaffenburg zijn, is inmiddels gecorrigeerd Groeten Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 966
Totaal aantal bezoekers 60688

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: