Dag 11 en 12 - Naar en door Andorra - Reisverslag uit Solsona, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dag 11 en 12 - Naar en door Andorra - Reisverslag uit Solsona, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dag 11 en 12 - Naar en door Andorra

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 Juli 2014 | Spanje, Solsona

Zondag 6 juli - van Rennes-les-Bains naar pres Andorra

Het spreekwoord "Ergens als een berg tegenop zien" kan voor vandaag heel letterlijk genomen worden. Als de hoogte informatie in de route klopt, ga ik vandaag in 4 etappes naar het hoogste punt in Andorra zo'n 2300 meter. Ik begon vandaag op 320 meter.
Bij elke etappe klim je waarna je weer 200 meter daalt.
's morgen eerst nog even bij de bakker langs voor de nodige proviand, ik reken er niet op dat er onderweg veel winkels open zijn het is zondag.
Het begint bergafwaarts, toch geen lekker idee als je weet dat je strak weer moet klimmen. Eerste klim valt mee en gaat maar tot 850 meter.
De route is heel mooi en er rijden haas geen auto's. Om de 5 - 10 km is er wel een dorpje waar je water kan bijvullen en dat was vanwege de warmte wel nodig.
Dan de tweede, een heel smal weggetje dat volgens de borden 15 km tot de top is, dat wordt dan best wel weer een eind als je vanwege het enorme stijgingspercentage niet boven 6 km/h uitkomt dan is het dus bijna 3 uur achter elkaar doortrappen . Onderweg wel een paar keer gestopt Voor eten en drinken. Uiteindelijk ben je dan boven op 1790 meter, een fantastisch uitzicht met in de verte de echte bergen. Wat eten en drinken en dan hup naar beneden tot weer zo'n 700 meter.
Dan is er maar één weg die naar Andorra gaat, een relatief drukke weg waar gelukkig ruim een meter ruimte is op een hoogte van 1500 meter ga ik naar een camping ongeveer 15 km voor Andorra. Morgen Andorra en waarschijnlijk ook door naar Spanje.

Vandaag 110 km gefietst en meer dan 2130 hoogtemeters.


Maandag 7 juli - van pres Ardenne naar Ogern (Catalonië).

De afgelopen nacht was het slecht weer, regen en zware onweer. Toen om half 6 de wekker ging was er qua weer weinig veranderde dus ik heb me nog maar even omgedraaid. Rond 7 werd het droog, tijd om de (natte) spullen in te pakken en te gaan fietsen. Door de regen hingen er dikke wolken tussen de bergen, mooi, maar een zonnetje had ik ook wel fijn gevonden.
Na 2 uur klimmen om de laagste versnelling was ik bij de grens van Andorra op een hoogte van 2050 meter. Bij het eerste dorp gestopt voor een ontbijt. Dat viel niet mee in dit belasting paradijs met alleen maar winkels met tabak, drank en parfum, maar uiteindelijk toch wat gevonden. Nu op naar de top.
Ik was in de wolken, het ging eigenlijk makkelijker dan ik dacht rond 11 uur zat ik op het hoogste punt 2408 meter in Port d' Envalira, finishplaats van o.a. De tour de France en de Vuelta. Nu was het ongeveer 35 km bergafwaarts maar eerst goed aankleden het was 4 graden.
Voordat je weet ben bij Andorra stad en even later ben je in Spanje. Ondertussen is het tijd voor lunch in Adrall stop ik bij een klein restaurant, wat is die Spaanse keuken toch heerlijk. Vandaag even geen stokbrood. Na de lunch verder richting Solsona. Rond 3 uur, een km of 20 voor Solsona, begon het zwaar te regenen en te onweren en het zag er niet naar uit dat het snel droog zou worden. Ik heb toen maar snel een hotelletje gezocht en uiteindelijk wat gevonden. Eigenlijk zijn ze op maandag gesloten maar gezien het weer maakt ze een uitzondering, en ja ik ben de enige gast in dit 2 kamer hotel.
Morgen naar Barcelona.

Vandaag 118 km gefietst en meer dan 1340 hoogtemeters.

  • 08 Juli 2014 - 19:31

    John Hegman:

    Ha Peter, goed om te lezen dat je de bergen gepasseerd bent. De regen lijkt me wel hinderlijk, maar ja je bent wel wat gewend zou ik zeggen. Hier regent het ook wel aardig, in ieder geval vandaag. Zondag heerlijk getennist met Rutger, los van de uitslag zeg ik er dan wel bij, maar ik maakte weer een aantal fraaie punten. Geniet van je tocht naar Barcelona, dat lijkt me nu wel een stukje om met je mee te fietsen. mazzel John

  • 09 Juli 2014 - 13:07

    M@rry:

    Ha die Peter, het zit je helaas niet mee wat het weer betreft. Hopelijk ga je nu wat beter weer krijgen. Op weg naar het vliegveld kwamen we de afslag "Elche" tegen en moest ik gelijk aan je denken! Ik weet nu ongeveer waar je naartoe gaat ;-). Geniet nog van het laatste stuk en blijf vooral van die mooie foto's maken! Groetjes, M@rry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 60687

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: