De laatste dagen in Alicante en Elx/Elche - Reisverslag uit Santa Pola, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Alicante en Elx/Elche - Reisverslag uit Santa Pola, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Alicante en Elx/Elche

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Juli 2014 | Spanje, Santa Pola

Maandag ben ik (relatief vroeg) weer op de fiets gestapt. Ik wilde wel eens zien hoe makkelijk of moeilijk het was om bij het vliegveld van Alicante te komen. Nou dat viel dus erg mee, het is ongeveer 40 minuten fietsen over een relatief drukke weg maar wel met een brede vlucht/fiets strook (standaard fietspad op provinciale wegen). Toen de route naar het vliegveld duidelijk was ben ik vandaar doorgefietst naar Alicante. Daar toch nog even een klimmetje van 180 hoogtemeters gedaan naar "Santa Bárbara Castle" je hebt daar een mooi uitzicht over de omgeving.
Dan maar weer ergens een bakkie doen met het (elektronische) krantje erbij. De stad Alicante vind ik niet echt mooi, zeker niet als je het vergelijkt met steden als Valencia.

Dinsdag een dagje strand
Na het gebruikelijke ochtend ritueel met koffie, broodje en krantje ben ik rond half elf naar het strand gegaan (5 minuten fietsen). Het is er relatief rustig en ik vind een rustig plaatsje achter de eerste rij parasols. En dan gebeurt het binnen een uur ben je omringd door andere (Spaanse) strandgangers en dan ook echt omringd. Maximale afstand is 1 1/2 meter en dat terwijl de rest van het strand helemaal leeg is. Er is dus plek zat. Het goede nieuws is dat ik waarschijnlijk de enige buitenlander ben. Spanjaarden houden er blijkbaar van om dicht bij elkaar te kruipen. De zon, strand en zee zijn er overigens niet minder door. Rond 2 uur loopt het strand langzaam leeg. Tijd voor een lunch.
In de middag heb mijn fiets uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt, het was nodig zeker na de stukken off-road in het stuk naar Barcelona.

Woensdag heb ik een rondje Guardamar, Torrevieja, Rojales en Elche gemaakt. Ik ben daar een flink aantal keer op vakantie geweest maar nooit op de fiets. Nou er was niets verandert in de afgelopen 6-7 jaar maar ja ik had ook niet anders verwacht
Er zijn daar wel veel fietspaden wat natuurlijk lekker fietst (zonder 20 kg bagage). Ik ben rond 7 uur vertrokken, het is een rondje van ongeveer 100 km ik wilde wel voor de echte hitte (2 uur) weer terug zijn.
Onderweg nog wel even langs de zoutmeren gefietst en nog een foto kunnen maken van een groep flamingo's. In Elche ben ik ook nog even naar de palmbomen tuin geweest. "Palmeral de Elche" hier staan de meeste soorten palmbomen bij elkaar (naar eigen zeggen)

Donderdag dagje strand en wat voorbereidingen gedaan voor de vlucht morgen. Met name het losschroeven van de trappers is altijd een uitdaging op het vliegveld (persoonlijke ervaring) dus heb ik ze vandaag alvast wat "losser" gedraaid zodat ze er op het vliegveld makkelijk los gaan.

Vrijdagmorgen om 5:45, spullen in ten inpakken, klein uurtje fietsen naar het vliegveld van Alicante. De Transavia vlucht vertrekt om 10:30.

En dan zoals elk verslag de getallen: De afgelopen dagen ruim 210 km gefietst en 790 hoogtemeters gemaakt en dat valt best wel mee voor 4 dagen. Echt stilzitten was moeilijk.


Tot slot
--------
Het was dit jaar een afwisselende, voor delen een zware maar vooral een enorm leuke fietstocht.
De wat mindere zaken waren de route door de Ardenne in combinatie met het slechte weer dat was best wel zwaar.
De leuke en motiverende zaken waren:
- de route vanaf Luxemburg wat voor een groot deel een bestaande route is (De groene wegen route), de route door Andorra en Spanje had ik zelf gepland. Dat alles in combinatie met de gps maakt het fietsen wel heel relaxed.
- naast wat zadelpijn aan het einde van de eerste week en de crash bij Beziers, voelde ik me prima en stapte elke dag met veel plezier weer op de fiets
- geen enkel probleem met de fiets gehad en die fiets heeft het zwaar gehad. De banden zien er na 3000 km nog prima uit, dat was de afgelopen jaren wel anders.
- elke dag is anders,
er is altijd wel weer die ene verrassing
- weer veel leuke mensen ontmoet
- weer VEEL lekkere dingen gegeten

Het bijhouden van de blog ging relatief eenvoudig, waar ik afgelopen jaren een pc nodig had om foto's op de blog te zetten. Ik kon nu de foto's van mijn Canon camera overzetten naar mijn iPhone en vandaar op de blog zetten. Tekst intypen op een iPhone blijft een uitdaging.


Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de leuke, motiverende berichten op deze blog maar ook via andere social media.

En natuurlijk zondag/maandag gebak om HET te vieren.

  • 22 Juli 2014 - 16:58

    M@rry:

    Hoi Peter, ik heb weer genoten van je verslagen en wat zijn er een mooie foto's voorbij gekomen. Helaas moet ik nu een jaar wachten tot je volgende belevenis ;-). Ben benieuwd waar de reis volgend jaar naartoe gaat! Groetjes, M@rry

  • 30 December 2017 - 14:37

    Jo Pierik:

    Hallo Peter.

    Ik wil dit jaar van Bilbao naar Alicante fietsen.
    Mijn vraag hierover is of en hoe de fiets op het vliegveld te krijgen is.
    Zijn er fietsen winkels in Alicante die de fiets kunnen inpakken of zijn er andere mogelijkheden.

    Gr Jo Pierik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1882
Totaal aantal bezoekers 60686

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: