Dag 9, 10 en 11 - Van Wenen naar Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dag 9, 10 en 11 - Van Wenen naar Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dag 9, 10 en 11 - Van Wenen naar Budapest

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

04 Juli 2015 | Hongarije, Boedapest

02 Juli - Dagje Wenen
Lekker uitslapen komt er niet van vandaag, door de temperatuur drijf je bijna uit de tent en de campingbeheerder heeft bedacht dat het gras op het tenten veld vandaag gemaaid moet worden. Dus ik was 8 uur waker. Vandaag is ook wasdag dus al de spullen die ik de afgelopen week aan heb gehad gingen in de wasmachine, ik ging daarna lekker ontbijten en een uurtje later hing de was al te drogen en met deze temperatuur moet dat allemaal zo droog zijn. Ik ben er niet op gaan wachten maar ben Wenen in gegaan.
Een stad met de oude historische attracties en een mooi winkel gedeelte ik heb het allemaal een beetje bekeken, ik ben niet echt een fan van museums bezoeken heb ik dus ook niet gedaan maar qua temperatuur was dat misschien wel een goede keuze, gelukkig waren er genoeg terrasjes.
Midden in de Donau ligt een langgerekt eiland (Donauinsel) waar veel dagjesmensen zitten, tsja als je geen strand hebt moet je toch wat, het is wel goed geregeld er is stromend water, er zijn barbecue plekken en wc's.
Na een dagje Wenen ben ik weer helemaal klaar voor de volgende etappe richting Boedapest.

03 Juli - van Wenen naar Kormarno (Hongarije)
Tropen rooster: Vanwege de hoge temperatuur en omdat de zon hier al rond 5 uur op gaat had ik besloten om de wekker dan ook maar op 5 uur te zetten, en niet zonder resultaat. Ja het is vroeg maar het was ook heerlijk koel de eerste uren.
De eerste paar uur trapte lekker door, rond half 9 was ik in Brateslava. Bratislava heeft een heel leuk oud centrum maar daar is rond half 9 niet veel te doen ik heb wel lekker kunnen ontbijten op een terrasje.
De wegen waren goed maar wel erg saai, rechte stukken op de dijk van de Donau soms wel 20 km. Toen de wegen op de dijk onverhard werden besloot ik om niet meer direct langs de Donau maar door de dorpjes langs de Donau te fietsen, goede keus, veel meer afwisseling en die Donau had ik wel gezien.
Rond lunch tijd kon ik moeilijk een plek vinden om te eten toen opeens een vrouwtje vanuit haar tuin riep of ik koffie wilde. Ze runde een b&b maar zat zonder gasten en deed aan actieve marketing :-). Toen ik vroeg of ik kon lunchen vertelde ze dat ze niets voor vegetariërs had, nou dat kwam goed uit. Binnen enkele minuten stond er een rijk gevulde soep met aardappels en vlees voor mijn neus. Als dessert had ze eigen gemaakte koek met Turkse koffie super! Ze had het liefst gezien dat ik ook bleef overnachten maar dat ging niet door ik wilde nog een km of 60 verder fietsen. Dit zijn nu de wel de momenten die zo'n fietstocht heel leuk maken.
Rond 3 uur was ik bij de Hongaarse grens, de komende 4 dagen blijf ik in Hongarije, morgen naar Boedapest.
Routedetails vind je hier:
http://connect.garmin.com/modern/activity/822361576


04 Juli - van Kormarno naar Boedapest
Vandaag het laatste stuk langs de Donau tot aan Boedapest. De fietspaden zoals in Duitsland en Oostenrijk zijn allang verdwenen. Merendeel van de route gaat over doorgaande wegen en die wegen zijn vaak ook van zeer slechte kwaliteit. Al die gaten en bulten in het wegdek maken het fietsen niet heel aangenaam. Als je door de dorpjes fietst lijkt het wel of ze hier zo'n 50-100 jaar achterlopen.
Hoe dichter je bij Boedapest komt des te beter worden de wegen zo'n 20 km voor Boedapest zijn er weer fietspaden. Rond half 1 ben ik in Boedapest. Bij aankomst hoorde ik vliegtuigjes over vliegen, blijkt dat er van Red Bull Air Race was, waarbij de bakens in de Donau stonden dat leverde wat leuke foto's op. 's avonds heb ik, hoe kan het ook anders, goulash gegeten en dat smaakte super.
Morgen ga ik een dagje Boedapest verkennen en dan maandag richting Balatonmeer en Kroatië.
Routedetails vind je hier:
http://connect.garmin.com/modern/activity/823292566

  • 05 Juli 2015 - 10:56

    Hans Slegers:

    Ha die Peter ,
    Wat een geweldige verhalen en wat een beleving moet het voor jou zijn om deze prachtige trip op de fiets te vervullen . Boedapest is echt een fantastisch mooie stad , waar we volgende maand zeker ook een paar dagen zullen vertoeven . Blijf genieten . Groet, Hans

  • 06 Juli 2015 - 20:32

    Ronald Wijers:

    Gaat lekker, hè Peter. Mooie reis zo te lezen. Prima blog, trouwens.

  • 06 Juli 2015 - 21:08

    Chris Bos:

    Hoi Peter. Gaat voorspoedig, zo te lezen, op de kwaliteit van het wegdek na dan. Nog een rondje gemaakt in het beroemde reuzenrad? Boedapest is ook mooi. Ze zullen nu wel klaar zijn met restaureren (toen wij er 30 jaar geleden waren, zaten de kogelgaten uit de 2e wereldoorlog nog in de muren van de diverse regeringsgebouwen en kastelen...). Succes en veel plezier verder. Groeten Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 60684

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: