Dag 20 - Eindbestemming Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dag 20 - Eindbestemming Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dag 20 - Eindbestemming Split

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 Juli 2015 | Kroatië, Split

Maandag 13 Juli - Van Grebastica naar Split/Kaštel Stari

Vandaag het laatste stukje naar Split, tijdens het fietsen merk ik dat je niet meer heel erg met de omgeving bezig bent. Je wilt gewoon naar Split. Wat wel opvalt is dat er ontelbare baaien zijn die er allemaal karakteristiek uitzien, maar een lekker zandstrand is er niet bij.
Op ongeveer 30 km voor Split ben ik nog even het dorpje Trogir gaan bekijken. Mooi dorpje dat gebouwd was door de republiek van Venetië. De smalle steegjes en een aantal oude gebouwen leveren weer een aantal mooie foto's op.
Vanaf Trogir door naar Split dat aan de andere kant van de baai ligt maar dat is dan nog wel even 40 km trappen.
Aangekomen in Split maak voor mij wel duidelijk dat zeker dit jaar de tocht het doel is en niet de bestemming. Goed nu heb ik het niet zo met grote steden en met massa's toeristen Split heeft allebei. Het is op zich best wel een leuke stad maar dat is maar een klein deel in een grote deels industriële stad met ruim 400.000 inwoners de tweede stad van Kroatië.
Na wat foto's te hebben gemaakt en natuurlijk een terrasje te hebben gepakt ben ik richting camping gegaan, weer terug richting Trogir, in een dorpje Kaštel Stari (Oud kasteel) is een kleine camping aan het strand en ongeveer 5 km van het piepkleine vliegveld " Split".
Zomaar kans dat ik de komende dagen nog wat eilanden ga bezoeken, maar eerst maar eens even een paar dagen op het strand hangen.
Vrijdagmorgen vlieg ik vanaf Split terug naar Nederland (Rotterdam Airport) vandaar is het nog maar 60 km naar huis.
Hier de Routedetails van de trip van vandaag:
http://connect.garmin.com/modern/activity/832240959


En dan nog dit:
Belangrijkste reden waarom ik dit soort fietstochten doe is natuurlijk het fietsen, maar ook het onbekende. Elke dag is anders en geen enkele dag is van tevoren te voorspellen. Zo kan je er flink van balen dat de weg slecht is en bij de volgende bocht is dat dan alweer opgelost (soms duurt het ook veel langer).
Elke dag zijn er leuke ervaringen zoals de mooie omgeving, een groep everzwijnen die ineens voor je oversteekt, maar ook een rustig terrasje je rustig wat zit te drinken of te eten of waar je met handen en voeten probeert te communiceren met Kroaten of Hongaren die geen Duits of Engels spreken.

Dit jaar waren er weer veel hoogtepunten ik noem er maar een paar:
- Het stuk tussen Frankfurt en Regensburg langs de Altmühl, het fietspad was niet best maar de omgeving was heel erg mooi.
- Langs de Donau tussen Passau en Wenen, beetje toeristisch maar ook heel mooi
- De Kroatische eilanden, niet geheel gepland maar zeker een aanrader, mooie omgeving met hele rustige wegen.

Behalve een spaak en een schroefje van het SPD plaatje heb ik geen problemen met de fiets gehad en daarbij moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe nog nooit zulke slechte wegen heb gehad en dan met name in Hongarije en het oosten van Kroatië en rond Zagreb. Ook was dit jaar de zadelpijn weer minder dan de afgelopen jaar, dit komt waarschijnlijk door de nog betere fietsbroek.

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor de motiverende, leuke, lieve berichten hier op deze Blog, op Facebook en andere media excuses voor eventuele type/taal fouten, dat typen op een iPhone is ook niet alles.
Het was dit jaar weer fantastisch en ik kijk nu al uit naar de tocht volgend jaar, waar de rit naartoe gaat weet ik nog niet precies maar Portugal zou wel eens de richting kunnen zijn,

Peter

  • 13 Juli 2015 - 20:44

    John Hegman:

    Zo dat heb je dan toch maar weer gedaan broer, je doet er makkelijk over maar er zijn er maar weinigen die dit kunnen. chapeau! zie je binnenkort

  • 14 Juli 2015 - 13:46

    :

    Hé toppertje, je hebt het weer gered. Niet dat ik (of wie dan ook) daar aan twijfelde. Jij bedankt voor weer een fantastisch verslag en de mooie foto's. Een genot om te lezen en te bekijken. Geniet nog van je laatste dagen op het strand en tot volgende week (de tijd gaat snel). Gr. M@rry

  • 15 Juli 2015 - 13:59

    Jelle:

    Peter, mooie foto's dit laatste verslag! Vooral dat bord eten ziet er errug lekker uit :-)
    Volgens mij heb je wel weer vermaakt deze reis, en ik sluit me helemaal bij de reactie van je broer aan!
    Tot gauw, groet, Jelle

  • 16 Juli 2015 - 11:51

    Ips:

    Wauw, respect Peter, wat een afstanden heb je gereden en zeker met grote warmte/slechte wegen niet eenvoudig ! Super leuk om je blog te volgen - mooie foto's - vraag me af of ik op sommige plekken de verleiding had kunnen weerstaan om eens lekker over de markt te lopen en iets mee te nemen om op een mooie plek te picknicken langs de rivier ;o)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1210
Totaal aantal bezoekers 60683

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: