Dag 15, 16 en 17 - Van Madrid naar Orellana la Vie - Reisverslag uit Orellana la Vieja, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dag 15, 16 en 17 - Van Madrid naar Orellana la Vie - Reisverslag uit Orellana la Vieja, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dag 15, 16 en 17 - Van Madrid naar Orellana la Vie

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 Juli 2016 | Spanje, Orellana la Vieja

Woensdag 6 juli - Dagje Madrid
De route mag ik dan wel goed hebben voorbereid, dagje Madrid heb ik dus niet voorbereid dus eerst maar eens de top 10 attracties van Madrid opzoeken en dan de fietsroute.
De camping ligt ongeveer 15 km te zuiden van het centrum de mensen van de camping vertelde me dat er een fietspad was langs de rivier (Rio Manzanares). Het was weer even puzzelen hoe ik bij de rivier moest komen maar eenmaal daar aangekomen was er een fietspad dat, hoe dichter je bij het centrum komt, hoe mooier het werd. Uiteindelijk ben ik naar het noorden gefietst en van af daar door het centrum terug naar het zuiden. Ik kan de top attracties afvinken: Palacio Real, Almudena Kathedraal, Parque del Buen Retiro, De Puerta de Alcalá, Puerta del Sol, Paseo de Recoletos, Plaza Mayor en het stadion van Atletico Madrd.
Totaal toch weer bijna 50 km gefietst, maar rondlopen in Madrid zou met die hitte ook geen pretje zijn, met de fiets heb je altijd nog rijwind.
Terug op de camping nog even wat klein onderhoud aan de fiets gedaan (schroeven natrekken, wat schoonmaken, banden en remmen controleren en ketting oliën.
De rest van de dag lekker in en bij het zwembad gelegen en morgen gaan we weer verder voor de laatste etappes naar Lissabon.
De route van vandaag is hier te vinden.
https://connect.garmin.com/modern/activity/1243869462

Donderdag 7 juli - Van Madrid naar Talavera de la Reina
Afgelopen nacht heeft het flink geonweerd en wat geregend maar echt afgekoeld was het niet.
Op de camping ontbeten daarna zo snel mogelijk Madrid uit zien te komen.
Na 35 km was de drukte van Madrid voorbij en fiets je weer door kleine dorpjes langs rustige wegen. Het is uitstekend fietsweer het is bewolkt nog niet zo warm (24 graden) en er staat een stevige wind uit het noord oosten, dus windje in de rug :-).
Langzaam verdwenen de wolken en werd het weer lekker zonnig en warm. Als ik in de verte keek zag ik links en rechts enorme bergen verschijnen maar voorlopig was het bijna vlak en ik ging als een speer.
Onderweg zag ik hier en daar wat beelden van Don Quichot, wat blijkt de roman speelt zich in dit deel van Spanje af (La Mancha), hoewel ik geen enkele windmolen heb gezien.
Om 14:30 was ik al op mijn geplande bestemming voor vandaag. Doorfietsen had teveel risico omdat de komende 100 km weinig dorpjes te vinden zijn. Dus heb ik een soort van hotel gevonden in Talavera de la Reina. Het was niet veel maar koste ook bijna niets. Omdat het vroeg in de middag was ben ik een beetje gaan rondlopen en zowaar, wat een leuk stad na wat googelen blijkt dat het door de Romeinen is opgericht en later door de Perzen overgenomen daarom zag ik veel vergelijk met b.v Sevilla, maar dan een stuk kleiner. Opvallend is wel dat je er geen enkele toerist ziet. Ander opvallend puntje is dat ik sinds Madrid al bij elke drankje een tapas krijg, goede gewoonte.

Vrijdag 8 juli - Van Talavera de la Reina naar Orellana la Vieja
Gisteren was het bewolkt en daardoor was de maximum temperatuur niet erg hoog. Vanmorgen geen wolkje aan de lucht en niet veel wind dat wordt dus zweten vandaag en geregeld stoppen.
Ik had al verwacht dat vandaag geen vlakke rit zou worden en dat was snel duidelijk rond 10:00 had ik er al meer dan 800 hoogte meters op zitten maar het was prima te doen met stijgingspercentage van 6%.
Met dat klimmen krijg je wel waar voor je geld qua uitzicht het staat hier vol met olijfbomen zover je maar kan kijken. Uiteindelijk 4 keer ruim 800 Meter aangetikt maar weer met een fantastisch uitzicht. Rond een uur of 2 ging het bergafwaarts (letterlijk) voor zo'n 35 km dwars door een naaldbos waar je door de hitte (45 Graden plus) de hars kon ruiken daarna werd het vlak en had ik uiteindelijk ruim 1850 hoogte meters gemaakt.
Ik had als eindbestemming Orellana la Vieja, daar was ik in 2009 al een keer geweest toen was de camping dicht en heb ik op het strand wild gekampeerd, het is nu juli dus... Nog steeds dicht, maar deze keer was er wel een hotel open dus daar een prima kamer gevonden.
Hier de routedetails van vandaag:
https://connect.garmin.com/modern/activity/1246837231

  • 08 Juli 2016 - 23:15

    Jelle:

    Hi Peter,

    Die tapas dat klinkt aantrekkelijk! Je hebt weer aardig wat van je bucket list afgevinkt zo te lezen. Je gaat als een speer, Mooie foto's, en een mooi landschap met die olijfbomen, En lekker die radler?


    Groet,
    Jelle

  • 09 Juli 2016 - 19:57

    John Hegman:

    Het is maar net wat je allemaal vlak noemt, mooie foto's. In oktober in Madrid geweest, prachtige stad, veel gelopen toen, fiets is veel lekkerder lijkt me zo. Je bent precies op tijd in Portugal, wordt morgen een gekkenhuis als ze het EK winnen.

  • 09 Juli 2016 - 21:21

    Peter Hegman:

    Hallo Jelle, die ijskoude Radler van tap dat bevalt me wel en wordt ook heel veel gedronken. Morgen kijken hoe dat in Portugal is.

    Hallo John,ik hoop wel dat Portugal van die Fransen gaat winnen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 60696

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: