Dag 17, 18 en 19 - Van Kraljevica naar Grebastica - Reisverslag uit Grebaštica, Kroatië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dag 17, 18 en 19 - Van Kraljevica naar Grebastica - Reisverslag uit Grebaštica, Kroatië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dag 17, 18 en 19 - Van Kraljevica naar Grebastica

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

12 Juli 2015 | Kroatië, Grebaštica


Vrijdag 10 Juli - Van Kraljevica naar Zadar
Afgelopen nacht alle haringen van de tent moeten gebruiken om te voorkomen dat de tent de lucht in ging, er was een noord oostelijke storm gaan waaien. Dit blijk "Bora" te zijn, een droge valwind die snelheden tot 180 km/uur kan bereiken. Nou ik ga naar het zuidwesten dus laat maar waaien. Op aanraden van een aantal Kroatische bekende ga ik de route naar Split iets anders doen dan gepland.
Ik had gepland om zondag in Split te arriveren maar vanaf vandaag t/m zondag is in Split het Ultra Europe Festival, daar komen ongeveer 50.000 mensen naartoe, dus ik ga een extra stop inplannen zodat ik NA zondag in Split ben. Daarnaast had ik gepland om langs de kust naar het zuiden te fietsen maar dat is nogal saai en druk dus ik ga via een aantal eilanden naar het zuiden.
Ik las vanmorgen de reactie van Godfried, over oude herinneringen, dat was voor mij de reden om als eerste 's morgenvroeg naar Bacarac ben gegaan.
Als kind van 7-8 ben ik daar op vakantie geweest en was gefascineerd door de vissers die op pallen boven het water zaten te kijken of er vis in de baai zwom. Als dat het geval was werd de de baai afgesloten en met netten leeggehaald. Nou er is veel veranderd er staat nu een enorme olieraffinaderij net naast Bacarac, maar de palen waar de bissers op zaten staan er nog, hoewel niet meer in gebruik en ze storten bijna van ellende in elkaar.
Ben daarna doorgegaan naar het eiland Krk, er ligt een enorme brug tussen het vaste land en Krk, met een voetpad ernaast waar je mag fietsen, ik heb het niet gedaan, de doorgang was 20 cm breder dan mijn fiets met zijtassen daarnaast was de reling lager dan mijn zadel en stuur dat gaf geen veilig gevoel.
Van het eiland Krk ben ik met een Ferry naar Cres (20 min), daar naar het meest zuidelijke puntje van het eiland gefietst en van het plaatje Mali Lošinj ook weer met de Ferry naar Zadar gegaan. Deze route was echt fantastisch bijna geen auto's, mooie wegen en een fantastisch uitzicht al zaten er wel weer een paar venijnige klimmetjes bij, uiteindelijk die dag meer dan 2100 hoogtemeters gemaakt. Maar wat je omhoog fietst ga je ook weer naar beneden.
De overtocht naar Zadar duurde 6 uur, maar dat is 6 uur lekker buiten op het dek zitten en genieten van de omgeving. Uiteindelijk was ik rond middernacht op de camping in Zadar. Het is een heel verhaal geworden maar vandaag was er ook veel te beleven.
Morgen ga ik een dagje in Zadar rondhangen.
Hier zijn de routedetails, ongeveer 80 km hiervan zat ik lekker op de Ferry.
http://connect.garmin.com/modern/activity/829301234


Zaterdag 11 Juli - Dagje Zadar
Na eerst eens lekker te hebben uitgeslapen, ben ik rustig aan het strand met een (elektronisch) krantje onder mijn arm gaan ontbijten. Nou weinig strand te bekennen, de hele kustlijn bestaat uit keien en sommige stukke zijn het betonplaten die overlopen in de zee. Ik heb onderweg wel leuker plekken gezien.
De oude stad is wel leuk, er was zaterdag markt en er zijn veel smalle steegjes waar je prima kant rondlopen. Ik was niet de enige die dat dacht, er was bijna geen doorkomen aan. Maar er waren voldoende oudheden te zijn in een stad die rond de vijfde eeuw is ontstaan. Qua toerisme valt het op dat er enorm veel Slovenen zijn. Deze keer dus geen kolonies Nederlanders of Duitsers. In de middag ben ik met mijn handdoekje naar het strand gegaan. Morgen de laatste tussenstop en dan maandag naar Split.

Zondag 11 Juli - van Zadar naar Grebastica
Om half zes wakker, spullen ingepakt en richting haven gefietst. Daar om 7:30 de Ferry naar Preko genomen een langgerekt small eiland ongeveer 40 km lang de overtocht is ongeveer 25 minuten, het stuk fietsen naar Tkon was ongeveer 35 km maar absoluut de moeite waard wat een verschil qua drukte en toerisme met het vaste land.
Van Tkon de Ferry naar het vasteland genomen (Biograd na moru).
De route gaat verder via een doorgaande weg waarvan ik in eerste instantie dacht dat deze weg veel drukker zou zijn, maar het viel mee dat kan natuurlijk komen omdat het zondag is.
Al fietsende realiseerde ik mij dat ik door over de eilanden te gaan, waarschijnlijk een druk stuk weg tussen Rijeka en Zadar heb vermeden.
Vanaf Šibenik ga ik van de doorgaande weg af en kom ik op een smalle kustweg, deze weg volgt de grillige kustlijn elke bocht is een baai waar bootjes liggen en mensen in het azuur blauwe water zwemmen. Rond 2 uur vind ik een camping in Gebrastica.
Morgen het laatste stukje naar Split.
http://connect.garmin.com/modern/activity/830936740

  • 12 Juli 2015 - 21:00

    Chris:

    Hoi Peter, het zit er bijna op en zo te lezen met een overvloed aan zweet deze keer. Mooie omgeving maar dus wel met de nodige uitdagingen. Veel plezier verder en succes met de laatste etappe! Groeten Chris

  • 13 Juli 2015 - 13:57

    Marry Van Kuijk:

    Hoi Peter, de visserspalen waar je het hier al over had staan er dus nog steeds. Leuk om te lezen. Jammer dat er een olieraffinaderij is neergezet, waardoor vissen daar geen optie meer is. Geniet nog van de laatste fase. Het was weer geweldig om te lezen! Gr. M@rry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 60706

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: