De laatste 3 dagen tot aan Rome - Reisverslag uit Casale Bufalotta, Italië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu De laatste 3 dagen tot aan Rome - Reisverslag uit Casale Bufalotta, Italië van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

De laatste 3 dagen tot aan Rome

Blijf op de hoogte en volg Peter

14 Juli 2013 | Italië, Casale Bufalotta

Vrijdag 12 Juli - Citta di Castello - 136 Km
De route van Florence naar Rome gaat door een redelijk dun bevolkt stuk van Italië, maar er zijn genoeg dorpjes die je onderweg tegenkomt. De route loopt via Figline Valdarno, Castelfranco di Sopra, Montemarciano, Capollona, Anghiari. Waarbij heel langzaam de bergen en heuvels minder worden, ook worden de wijnranken minder en minder en maken plaats voor uitgestrekte bossen.
Gelukkig zijn er wel genoeg klimmetjes met de top vandaag op 730 meter maar ik heb het idee dat het allemaal wat minder wordt qua klimmen.
Onderweg nog heerlijk pasta gegeten, speciaal voor mij gemaakt, ik zat namelijk op een leuk terrasje en wilde eigenlijk wel wat eten, maar de keuken was alleen 's avonds open. Maar de dame ging speciaal voor mij penne maken met wat pomodori saus met natuurlijk knoflook, het smaakte uitstekend.
Rond 3 uur stond de tent en ben ik de rest van de dag lekker bij het zwembad in het zonnetje gaan liggen.
Morgen ongeveer dezelfde afstand rijden, het is nog ongeveer 260 km naar Rome, dan ben ik zondag namiddag in Rome.

Zaterdag 13 Juli - Borgaria 165 km
Vanmorgen weer veel mist en laaghangende bewolking dus weinig uitzicht. De route was rustig maar op dit soort weggetjes, zijn de wegen wel slecht veel gaten en scheuren en dat tientallen kilometers lang.
Vandaag wel weer een groot aantal klimmetjes maar deze waren minder steil dan die in Toscane en Bologna. Een paar km per uur harder fietsen dus ipv 7 km/h op de zware stukken in Toscane naar 9-10 km/h deze 2 km/h kost veel minder inspanning omdat de fiets stabieler is. Met die zware bagage ben je hele lage snelheden meer bezig je fiets recht te houden dan kracht te zetten op de pendalen. Vanaf 9 km/h heb je daar dus geen last meer van.
De route ging door o.a. La Bruna, Rivotorto, Spello en Montecchio. Eigenlijk was er niet heel veel spektakel onderweg, je zag het landschap weer wat veranderen, meer een meer zonnebloem velden waren er te zien en ja elk dorpje heeft wel zijn eigen vesting. Meestal zo rond 8 uur, 10 uur en 12 stop ik bij een barretje voor één of twee cappuccino en een broodje, en eigenlijk smaakt dit overal fantastisch dat ga ik toch wel missen hoor.
Morgen nog ongeveer 100km tot aan Rome, de laatste echte trip.

Zondag 14 Juli - Rome 150km
Vandaag het laatste stukje en voor mijn gevoel was het niet zo ver. Maar dat laatste stukje heeft toch iets speciaals, de laatste dag met de mooie vergezichten, de geur van het landschap tsja maar eerst moet er nog wel gefietst worden. Degene die dit deel van de route heeft uitgezocht had vast zoiets van "laat het een waardig afscheid van het klimmen zijn". Er zijn veel wegen naar Rome en dit is zeker niet de eenvoudigste.
De route ging langs Poggiolo, Montebuono, San Polo, Ponzano Romano, Fiano Romano, Prima Porta en dan Roma.
Het landschap veranderde van velden met zonnebloem velden naar luxe landhuizen, naar nieuwbouw wijken. Rond 1 uur was ik bij de camping aan de rand van de stad 10km van het centrum verwijderd.
Na de lunch ben ik op de fiets gestapt om eens te kijken hoe je op een beetje veilige manier in het centrum komt.
Van internet had ik een route geplukt en wat blijkt na 5 minuten kom ik bij een fietspad naast de rivier en dit pad gaat bijna in één stuk door naar het Sint Pieters plein zonder ook maar één druk stuk weg te hebben gehad perfect. Vandaar kan je eenvoudig naar alle andere bezienswaardigheden. Na wat te hebben rondgekeken ben ik weer terug gefietst de komende vier dagen heb ik voldoende tijd om alles te bekijken. Vrijdagmorgen vlieg ik weer terug naar Nederland.
Als ik thuis ben zal ik de foto's bijwerken en nog een samenvatting schrijven van deze leuke en indrukwekkende maar soms ook zware fietstocht.

  • 15 Juli 2013 - 09:44

    Sierk Goedemoed:

    Hi Peter,

    Leuke verslagen. Ben ook benieuwd naar de laatste foto's. Toevallig ook leuke familie campings gezien? Ik hoor het maandag wel weer. Groeten, Sierk.

  • 15 Juli 2013 - 12:33

    Marry Van Kuijk:

    Hoi Peter,
    You made it! Wat was het weer een genot om van je verhalen te genieten. Veel plezier de komende dagen in Rome, maar dat zal geen probleem zijn, want het schijnt daar mooi te zijn. Geniet daarnaast nog van de laatste cappuccino's en het lekkere eten!
    Groetjes,
    M@rry

  • 16 Juli 2013 - 09:25

    Jelle:

    Hoi Peter,

    Fijn dat je er bent en mooi dat je de laatste dagen het "rustiger" aan hebt kunnen doen. Heel leuk verslag, vaak met een glimlach gelezen ;-)

    Geniet ze!
    Groet,
    Jelle

  • 16 Juli 2013 - 16:35

    John Hunter:

    Good to see you made it safely to Rome.

    John

  • 16 Juli 2013 - 19:23

    Godfried:

    Peter proficiat! Geniet van Rome en goede terugreis gewenst! Godfried

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 60699

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: