Dresden en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Dresden en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Dresden en Praag

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

08 Juli 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Vrijdag 6 Juli
Vandaag staat Dresden als eindbestemming, ik was er al een keer in 1977 geweest toen was Dresden nog deel van de DDR, eens kijken of ik me nog iets kan herrineren.

De tent was nog nat, na de enorme onweersbui van gisteren was het de afgelopen nacht wat door blijven regenen. De ochtend begon weer zonnig en windstil. De route naar de Elbe was rustig en een beetje heuvelachtig. Rond 11 uur kwam ik bij de Elbe aan. Ik had in 2010 al een keer vanaf Maagdenburg naar Hamburg gefietst maar toen was het weer niet zo mooi.
De tocht langs de Elbe is echt fantastisch een waanzinnig uitzicht en mooie fietspaden. Onderweg nog even gestopt om verse kersen te eten. Rond 13 uur kwam ik in Dresden aan. En ja ik kan mij er helemaal niets meer van herinneren. Het station was de enige plek waar ik nog iets van kon kon herinneren..
De sombere stad van toen was veranderd in een mooie stad waarin oude gebouwen gerestaureerd zijn en moderne gebouwen staan op de lege plekken mooie nieuwe gebouwen die goed in het stadsbeeld passen.
Na een paar uur rond wandelen en een lunch stapte ik weer op de fiets richting Tsjechische grens zo'n 10 km voor de grens was een camping met een heerlijk zwembad waar ik na een lange hete dag wel aan toe was. leuk detail was dat de camping 200 meter hoger lag dat was dus nog wel even zweten. Morgen naar Praag.

07 Juli - Praag,
Het was maar een half uurtje fietsen vanaf de camping naar de Tsjechische grens en het was waarschijnlijk te vroeg voor de douane want daar was niemand te bekennen. Nog even een laatste stuk langs de Elbe en dan gaat het de heuvels over. Er was ook een mogelijkheid om de Elbe te blijven volgen maar die lus was me te groot en ik wilde rond de lunch in Praag zijn. Daarvoor moest ik nog wel een heuveltje met een hoogte verschil van 400 meter beklimmen. Aan de andere kant stonden veel hop ranken zover je kon kijken alleen maar Hop.
Rond 11:00 een stop gemaakt voor een kopje koffie en wat broodjes dit keer geen Duitse maar Tsjechische, het smaakte weer prima.
Met Praag in zicht begon de lucht te betrekken en het werd heel donker. De regen kwam kort daarna met bakken uit de lucht, het regende zo hard dat je het verschil tussen straat en stoep haast niet meer kon zien, tijd om even te schuilen.
Uiteindelijk was ik om half 2 in Praag en begon de zon weer te schijnen..
Praag is een hele mooie oude stad maar voor mij wat te toeristisch. Misschien was het ook druk omdat het vandaag Zaterdag is.
's avonds een leuke camping aan de Elbe gevonden met een leuk restaurantje met uitzicht op de Elbe.

  • 08 Juli 2012 - 08:15

    Leny:

    HHoi Peter. Dat heb je snel gedaan. Blijf je een paar dagen in Praag? In het weekend is het daar wel erg druk. Tip: bezoek ook de 5 synagogen en het hele oude joodse kerkhof, het is de moeite waard. Fijne reis verder en groet.

  • 08 Juli 2012 - 20:15

    Rob V Gool:

    Hallo Peter
    Leuk om je zo te volgen op deze uitgebreide website met allerlei info en ook erg leuk dat je steeds een dagboek bij houdt om het thuis front op de hoogte te houden.
    Ik heb wel weer in de gaten dat je er weer veel plezier in hebt en het tempo er aardig in houdt.Heel veel plezier en nog een goede reis. Gr Rob

  • 08 Juli 2012 - 20:37

    Jelle:

    Hoi Peter,
    Jeetje je gaat echt als een speer. Ik zit nu zelf in Suisse (franstalige gedeelte) en het weer is hier prachtig.
    Je bent nu dus alweer op het verste punt geweest dus, als ik het me goed herinner.
    Je spaken blijven nog steeds heel geloof ik, althans niets meer over gelezen. Je bent wel voorzichting met stoepranden ;-) Dat lijkt me zowiezo verstandig.
    Geniet en goede reis,
    Jelle

  • 09 Juli 2012 - 08:08

    Joost:

    Ha Peter,

    mooie rit weer. Ik hoop dat je er wel van geniet, je bent er al weer zo snel!

    Groet, Joost.

  • 10 Juli 2012 - 12:07

    MES Brouwen, FWG:

    Hallo Peter,
    Lekker aan de Pilsner Urquel? (Geen diacetyl?)
    We hebben net vergaderd en een leuke actielijst voor je gemaakt.
    Goeie reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 835
Totaal aantal bezoekers 60765

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: