Meest zuidelijk punt van Europa - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Meest zuidelijk punt van Europa - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Meest zuidelijk punt van Europa

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 September 2011 | Spanje, Tarifa

Dinsdag 09-20 - Sevilla - Ronda

Na 3 dagen rust heb ik er enorm zin in om op de fiets te stappen en nieuwe dingen te gaan zien.
In de afgelopen dagen had ik al een beetje gekeken hoe je eenvoudig Sevilla uit kon komen. Ik vertrok ook vroeg om 7 uur het was nog donker maar ik wilde voor 2 uur 's middags in Ronda zijn want daarna wordt het verschrikkelijk heet en de laatste 30 km zijn de bergen rondom Ronda.
Alles liep weer prima de eerste paar uur door het vlakke land in Sevilla even ontbijt en dan weer verder.
Toen kwamen de heuvel maar in de verte zag je de bergen al. Misschien heb ik het al eerder gezegd maar rijden in de bergen heeft wel wat, ja het is soms zwoegen om met al die bagage die berg op te komen maar dan de rust en het uitzicht dat is gewoon fantastisch.
Midden in de bergen had ik alleen een probleem met de route ik moest ergens afslaan waar het zelfs voor een wandelaar moeilijk zou zijn om omhoog te komen, dus maar een andere route gekozen (definitie van een fiets route met garmin gaat toch niet altijd goed).
Uiteindelijk rond half 3 in Ronda aangekomen hele mooie stad op zo'n 800 meter, helemaal vol met toeristen maar gelukkig waren er ook genoeg restaurantjes waar geen toeristen zaten.

Woensdag 09-21 - Ronda - Malaga
Vandaag de laatste echte bergen, direct na ronda zijn een aantal bergen waar de hoogste op 1200 meter ligt en omdat die bergen 's morgens zijn is het nog heerlijk koel en je bent helemaal fit. Die ochtend heb ik echt genoten van het uitzicht de route omhoog was ook prima omdat er bijna geen verkeer was het was dus heel relaxed rijden. Naar de bergen is het zo'n 70 km naar beneden rijden naar de kust van de Middellandse zee. Ik kwam in de zuidkant van Malaga aan en wilde nog even naar het centrum net aan de andere kant van de rivier. Dat was onmogelijk volgens de garmin was enige route een soort van lus van ongeveer 30 km daarna moest ik weer naar het zuiden dus ik besloot het Centrum van Malaga maar even over te slaan. Rond 15:00 lag ik op mijn handdoek aan het strand heerlijk.

Donderdag 09-22 - Malaga - Estepona
Vandaag langs alle grote steden in de Costa del Sol, Torremolinos, Fuengirola, Marbella. Enorm lange en mooie boulevards waar je als fietser gewoon overheen kan fietsen. Maar je denkt dat je ergens in Engeland zit alles in het Engels het was wel even zoeken naar een spaans tentje voor mijn ontbijt en de gemiddelde leeftijd was 60+
Na Marbella hield de boulevard op maar ook de weg waar je als fietser veilig overheen kan. Het enige alternatief was de A-7 een vierbaansweg wat volgens spanjaarden geen snelweg was maar een gewone provinciale weg waar je op mocht fietsen. Een tijdje heb ik aan de buitenkant van de vangrail gefietst maar dat was niet alles, soms was het zo smal dat de fietstassen eraf moesten ander kon je niet langs een lantaarnpaal. Daarna heb ik mij maar aangesloten bij wat andere fietsers en "gewoon" over deze A-7 gefietst leuk is het niet maar het is hier de enige mogelijkheid om richting het zuiden te gaan.
Na Marbella was het toerisme ook afgelopen en waren de stranden leeg. Bij Estepona mijn tent opgezet bij een camping dichtbij zo'n mooi leeg strand.

Vrijdag Estepona - Tarifa
Vandaag het laatste stukje over die A-7 en dan worden de wegen rustiger.
De dag begint bewolkt, voor een zonaanbidder is dat slecht nieuws maar om te fietsen is het prima.
Rond 11 uur kom ik aan in Gibraltar ben daar een uurtje geweest en had het toen wel gezien wat een drukte en wat een toerisme. Daarna doorgereden naar Tarifa onderweg nog wat (warme) regen gehad de eerste sinds ik in Spanje ben.
Om bij Tarifa te komen moet je nog even langs een snelweg, daarvoor moest ik 20 km omfietsen, daarna wachte nog een "heuvel" van 450 meter maar rond 4 uur was ik in Tarifa het was ondertussen droog geworden, Tarifa is het meest zuidelijk punt van Europa waar altijd wind staat dat kan je ook zien aan de enorme hoeveelheid windmolens. Net buiten Tarifa aan het strand een leuke camping gevonden.


  • 24 September 2011 - 19:37

    Kitty:

    Ook het rondje andalusie klinkt prima. Nog gesurfd in Tarifa? Op weg naar Jerez, geniet van de Spaanse zon en kilometers. Kitty

  • 26 September 2011 - 06:57

    Marry Van Kuijk:

    Je zou toch denken dat je een keer uitgefietst bent, maar je blijft maar door gaan..... Geniet nog van de laatste dagen. Hier is de herfst begonnen, maar het lijkt wel zomer!
    Groetjes,
    M@rry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Tarifa

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Recente Reisverslagen:

28 September 2011

Weer thuis

27 September 2011

Laatste stukje van de fietstocht

23 September 2011

Meest zuidelijk punt van Europa

19 September 2011

Finish at the Brewery in Seville

16 September 2011

Aankomst in Sevilla
Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 60879

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: