Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Peter Hegman - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 September 2011 | Nederland, Haarlem

Na een prima vlucht van Jerez de la Frontera naar Schiphol, ben ik weet thuis.

Het was voor mij de allereerste keer dat ik zo'n lange fietstocht heb gedaan en een enorme ervaring en het is zeker voor herhaling vatbaar.

Ik heb honderden foto's gemaakt maar het was voor mij onmogelijk om dat gevoel in die ene foto vastteleggen, de sfeer in een dorpje, de rust en de geur van het landschap, het heerlijke eten.


Korte samenvatting:
Totaal heb ik meer dan 3800 km gefietst, maar 200 km meer dan oorspronkelijk gepland.
33000 meter geklommen hier had ik dus niet echt rekening mee gehouden
Totaal 32 dagen weg geweest, 26 dagen gefietst en 6 rustdagen
Het klinkt misschien raar maar het fietsen was eigenlijk niet vermoeiend en je conditie verbeterd nog tijdens de tocht. Na een rustdag keek ik er altijd weer naar uit om naar de volgende plek te fietsen.

Mooiste momenten
- De eenzame wegen door het mooie landschap.
- De bergtochten.
- Eten in die kleine lokale barretjes in Spanje.
- Welkom brouwerij in Sevilla.
- Vele contact met de mensen onderweg hoewel de taal daar af en toe een uitdaging was.

Minder mooie momenten
Ik ben geen fan van grote steden en dat geld zeker voor de grote steden in Spanje.

Voorbereiding was prima; gezondheid, conditie, route en materiaal waren prima in orde.
Volgende keer een eventuele nieuwe fiets veel langer gebruiken voor vertrek.
Ik heb niets vergeten en ook niet echt veel bij me wat overbodig was alhoewel ik een volgende keer wel een reserve buitenband meeneem.

Lichamelijk
In het begin wat last van mijn beide achillespezen omdat het zadel te hoog en te ver naar achter stond, toen dit goed stond helemaal geen problemen meer gehad.
Het moto was ook “Luister goed naar je lichaam en niets forceren je moet morgen ook nog verder”

Fiets
- Na ongeveer 1000 km een spaak van het achterwiel gebroken, was gelukkig heel eenvoudig te vervangen.
- Aantal malen wat boutjes vast gedraaid met name rondom bagage drager
- Laatste week achter en voor buitenband verwisseld uit voorzorg, wat beschadigingen aan de zijkant van de band.

Fietsen
Vaak begon ik met fietsen met zonsopgang en rond 1 of 2 uur heb je er dan al vaak 100 km opzitten. In het binnenland van Spanje heb ik geprobeerd om na 3 uur niet meer te fietsen vanwege de hitte.
Meestal werd er 3-4 keer gestopt. 2 keer voor een soort van ontbijt en een lunch. Hoewel in Spanje de lunch vaak bij de eindbestemming van die dag gedaan werd.

Overnachting
Combinatie kamperen en Hotel is mij prima bevallen je bent heel flexibel in waar je stopt.

Dipje
Na 2 dagen de gedachten dat je nog meer dan 3500 km moet, mede veroorzaakt door de achillespees.
Er is bijna elke dag wel iets wat tegen zit (een enorme klim, een onverharde weg, verkeerd rijden een regen bui) maar er zijn altijd veel meer dingen die fantastisch zijn en waar ik enorm van kon genieten.

Eten
Eten en drinken waren heel belangrijk zeker voor de stukken waar het soms uren kon duren voordat je een dorp of stad tegen komt. Dus altijd wat bij je en in Spanje had ik vaak naast 2 volle bidons nog een fles water bij me, zodra ik nog maar 1 bidon water had werd er gekeken naar een plek om aan water te komen. Favoriete eten tijdens het fietsen was de appel.

Gebruik GPS (Garmin Dacota 20)
Fantastisch maar moet daarbij zeggen dat ik alles met dat ding kan.
De tracks die ik had voorbereidt waren over het algemeen heel erg goed en dat fiets heel relaxed
Met het hoogte verschil had ik geen rekening gehouden iets om een volgende keer wel aan te denken.
Het ad hoc door de GPS laten plannen van de route was super maar wel blijven opletten soms wordt heel erg omgereden omdat stukken volgens de GPS niet voor fietsers toegankelijk zijn en dan moet je zelf inschatten of je gaat omrijden of b.v. via een provinciale weg gaat rijden.
Ook het zoeken naar Camping en Hotel was prima. Hoewel vanwege het einde van het seizoen een aantal campings al gesloten waren.

Tips:
- Met fietsen altijd opletten waar je fietst er kan zomaar een kuil of gat in de weg zitten.
- Langs autowegen oppassen met de berm, de berm vaak een flink stuk dieper.
- Veel grind en andere rommel langs de zijkant bij autowegen dus oppassen.
- Bergen en heuvels moet je leuk vinden en neem de tijd om ze te beklimmen er altijd wel weer een volgende berg of heuvel.
- Om de dag wielen na kijken en ketting smeren, bij regen elke dag ketting smeren.
- Geef al je spullen een vaste plek waar je het opruimt en wees daar heel strikt in.

Tot slot

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de leuke en motiverende reactie op: waarbenjij.nu, Whatsapp, SMS en email. Het was altijd heel leuk om de reacties te lezen.

Het was voor mij de allereerste keer dat ik zo'n lange fietstocht heb gedaan en een enorme ervaring en het is zeker voor herhaling vatbaar.

  • 14 Oktober 2011 - 07:33

    Leo:

    en zo leer je ook nog eens wat.
    Mooie summery en een gave tocht.
    Op naar Joburg next time :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Haarlem

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Recente Reisverslagen:

28 September 2011

Weer thuis

27 September 2011

Laatste stukje van de fietstocht

23 September 2011

Meest zuidelijk punt van Europa

19 September 2011

Finish at the Brewery in Seville

16 September 2011

Aankomst in Sevilla
Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 60878

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: