De eerste week - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Peter Hegman - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Angoulême, Frankrijk van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 September 2011 | Frankrijk, Angoulême

Woensdag 31 Augustus: Epone – Vendome 170km

Top dag

Na een uur fietsen laten we het heuvellandschap achter ons. Had nog even op de GPS gekeken maar gisteren totaal 2500 meter geklommen vandaag maar 1000. Windje schuin in de rug, half bewolkt rond de 24 graden wat wil je nog meer.
Voor iemand die Frankrijk alleen kent van het skiën en de snelweg van en naar Val Thorens is er met deze fietstocht toch wel een ander deel van Frankrijk naar boven gekomen, jammer alleen van al die Nederlands toeristen.
ik ben niet echt iemand van hele oude steden maar vandaag heb ik toch wel wat pareltjes gezien zoals Chartres fantastisch mooie stad (in ieder geval het oude deel)
Maar ook de wat kleinere steden zoals Chateaudun aan de Loire waren de moeite van het afstappen wel waard.
Daarnaast staan in dit deel van de tour veel meer mooie landhuizen en kastelen maar vele zijn slecht onderhouden.
Uiteindelijk doorgereden tot Vendome waar ik heerlijk op een van de terrasjes op zitten eten met een goed glas Heineken

Donderdag 1 September : Vendome – Chattelerault 151km

Vandaag staat Tours op het programma, de stad waar ik in 1980 en 1981 tijdens Pasen naar toe ging voor een internationaal Basketbal toernooi. Dit was op uitnodiging van de lokale wijnboeren en het was daar altijd heel gezellig. Hier was ook de enige keer dat handtekeningen werden gevraagd.
Ik was sindsdien er nooit meer geweest dus de verwachtingen waren hoog gespannen.
Tegen 10 uur reed ik ineens tussen de druiven, de zonnebloemen en mais hadden plaats gemaakt voor uitgestrekte heuvels met druiven zover je maar kon kijken.
Rond 11 uur reed ik Tours binnen en van de rustige stad aan de rivier was niets meer over. Ook het hotelletje waar we toen sliepen was weg.
Op zich nog wel een mooie stad maar mijn verwachtingen waren wat te hoog.
Na een kopje koffie weer gauw de grote stad uit.
Ik had mij vandaag voorgenomen om wat eerder te stoppen maar omdat het weer en de route prima waren ben ik tot 4 uur door gefietst.
Camping gevonden met zwembad dus heerlijk nog een uurtje in het zwembad hangen en de spieren een beetje tot rust laten komen.
Vandaag ook nog even mijn fiets nagelopen losse bouten aangedraaid van mijn bagagedrager en ketting wat schoongemaakt en met teflon ingespoten.

Vrijdag 2 September: Chattelerault – Angouleme 184km

Het wordt warmer.
Vannacht heeft het een beetje geregend maar ik geloof dat dit voorlopig de laatste verkoeling was.
Na een ontbijtje (stokbroodje op een muurtje naast de bakker) gaat het richting Poitiers, mooie stad maar ook enorm druk gauw weg wezen.
Had al een beetje de route bekeken maar na Poitiers waren er geen grotere steden op de route, maar precies rond lunch tijd reed ik door Charroux Een dorp met zes straten maar een heel leuk restaurant naast. Een soort van toren van Pisa.
Toen werd het heet ik had extra waren en appels bij mij volgende stop zou de bestemming zijn.
Onderweg nog veel dorpjes gezien (en heuvels) maar overal was het stil en verlaten pas rond Angouleme werd het weer wat drukker daar een hotelletje gezocht, dichtstbijzijnde camping was nog 40 km net wat teveel voor vandaag.

Er zit nu alweer een week op even wat getallen:
Aantal km gereden 1196
Totale aantal meter geklommen: 7241
Gemiddelde snelheid 20.1 km/h
Precies 2 fransen gevonden die een beetje Engels spraken

  • 03 September 2011 - 19:00

    Leny En Piet:

    Hoi Peter. Wat geweldig al die klimkilometers. Wij zijn nu in Limoges. Tussenstop op weg naar de Pyreneeen. Je had ook met ons mee kunnen fietsen. Veel plezier en als je toevallig langs Angeles Gazost komt daar zijn wij morgen. Succes en fijne fietstocht. Groet van Piet en Leny.

  • 03 September 2011 - 21:15

    Kitty:

    Ha Peter, dat klinkt best voorspoedig allemaal. Geniet van de wisselende natuur, want ook dat is Frankrijk. Succes!

  • 04 September 2011 - 05:07

    Jean:

    Leuk om je op deze "virtuele" manier te volgen Peter. Veel succes en doe voorzichtig aan, je moet nog een heel stuk !

  • 04 September 2011 - 08:10

    Godfried:

    Volgens mij gaat het voorspoedig. Het verliezen van bagage(regenjas) was niet de eerste keer! Veel plezier en tot het volgende verslag

  • 04 September 2011 - 17:36

    Ilse Hegman:

    Hey pap,

    Het klinkt echt super leuk allemaal! Geniet er nog maar lekker van :)

    X

  • 05 September 2011 - 12:25

    Leo:

    Hi Peet,

    ziet er goed uit en gaat de goeie kant op. Afgelopen vrijdag de teambuilding gehad met 2CV (eendjes) over de dijkjes in het Zaan. Ook een beetje Frans toch en bijna hetzelfde als met de fiets door de bocht (2 wielen) :-)
    Succes in week 2

  • 05 September 2011 - 12:46

    Joost:

    Ha Peter, goed dat het tnt allemaal succesvol verloopt. Veel plezier in de komende weken met je speurtocht naar Engels sprekende Fransen.

  • 06 September 2011 - 13:20

    Wim Vergunst:

    Hi Peter,
    Zo ik lezen lig je lekker op schema! Ik doe het je niet na. En je hebt beter weer dan hier, harde wind en regen.
    Succes en hou vol. En gewoon frans lullen, dat werkt het beste en dan zijn het ook gewoon beste mensen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Angoulême

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Recente Reisverslagen:

28 September 2011

Weer thuis

27 September 2011

Laatste stukje van de fietstocht

23 September 2011

Meest zuidelijk punt van Europa

19 September 2011

Finish at the Brewery in Seville

16 September 2011

Aankomst in Sevilla
Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 60892

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: