De tweede Week - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu De tweede Week - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Peter Hegman - WaarBenJij.nu

De tweede Week

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

09 September 2011 | Spanje, Zamora

Woensdag 6 September

Vandaag een op papier zware rit via Logrono (La Roja) naar Burgos. Maar eerst nog even in Logrono een ontbijt (Bocadillos Jamon con tomato) in een heel klein zaakje bestel ook nog 2 koffie Cortado maar moet alleen maar het broodje afrekenen omdat ze het allemaal heel leuk vinden dat je uit nederland komt (fantastisch toch).
Vlak voordat ik de stad uit rijd kom ik nog een flink aantal bussen tegen die waarschijnlijk wielrenners naar de etappe van de Vuelta brengen, ik zal Vacance Solei en Quickstep.
Ik ga wat van de originele route afwijken omdat die toch stukken over on verharde wegen gaat, ik neem de oude enkelbaansweg naar Burgos en dat fietst eigenlijk wel prima de verkeersdrukte viel mee alleen bij dorpen en steden werd het druk.
Qua weer wordt het alleen maar warmer de thermometer geeft rond 11 uur 29 graden aan er staat heel weinig wind, de wind die ontstaat door het fietsen is dan ook heerlijke verkoeling.
Onderweg veel wandelaars en fietsers ook nog een tijdje met een Amsterdams stel staan praten die hadden dezelfde route gereden en gaan door tot Santiago de Compostella.
Tegen de middag begint de klim naar Burgos. Waar je de hele ochtend rond de 300 meter zat moest je klimmen naar 1150 meter, nou dat ging verrassend goed het was een helling van 6% en om een of andere reden
had ik een prima been tempo na ongeveer een uur was ik bij de top, het zweet droop wel van me hele lichaam af maar ja het was het heetste moment van de dag. Boven aangekomen was het nog een uurtje rijden naar
de stad Burgos. 's avonds in Burgos wat gewandeld en natuurlijk prima gegeten. Burgos een hele mooie oude stad.


Na bijna 2 weken fietsen is het opvallende hoe gemakkelijk je hersteld na een dag fietsende.  Direct na het fietsen tent opzetten, douchen of even zwemmen en ik ben fit om de stad in te gaan. Wel
probeer ik op tijd rond 23:00 te gaan slapen.

Donderdag 7 September
Via de fietspaden die waarschijnlijk alleen voor de compostella gangers gemaakt zijn, Burgos uitgefietst.
Een uurtje daarna kom ik een meisje uit engeland tegen die ook richting Sevilla ging maar niet via Leon maar direct vamaf Burgos naar Salamanca. Al pratende vertelde ze dat ze regelmatig ontslag nam en
dan weer voor een aantal maanden ging fietsen, ze was al over de hele wereld geweest. Bij terugkomst in Engeland zoekt ze weer een nieuwe job. Nu ging ze kijken of ze in Spanje werk kon vinden. Na een uurtje ging zij richting Salamance en ik richting Leon,
De route naar Leon was redelijk saai maar ik merk wel dat ik makelijker in de warmte fiets dan in de kou (het was rond 34gr).
Qua planning (die er natuurlijk niet echt is) zou ik 30 km voor Leon stoppen maar omdat het goed fietsweer was ben ik tot aan Leon doorgefiets. Wel onderweg ongeveer elk uur gestopt soms kort soms lang
voor eten en/of drinken. Ik drink totaal zo'n 9 liter water op een dag en dan 's avonds natuurlijk nog wat biertjes.
Rond 5 uur was ik in Leon, ook dit was weer een hele mooie stad, dit is ook de laatste stad op de route van Santigo de Compostella. Morgen fiets ik naar het zuiden naar Sevilla. Het zal dan ook in een wat
rustiger tempo gaan vanwege de stijgende temperatuur en de bergen van het Spaanse middengebergte.

Vrijdag 9 September
Vanaf vandaag gaan we naar het zuiden via Route de la Plata, dit was een oude Romeinse route om kostbaarheden van Zuid naar Noord spanje te vervoeren. Ook loopt er nu een snelweg van zuid naar noord spanje met dezelfde naam.
De stops in deze route moeten iets meer geplanned worden omdat de het aantal dorpen en steden in dit deel van Spanje een stuk minder is.
Vandaag staat Leon - Zamora op het programma. Waarbij het eerste probleem zich al meteen voordoet; hoe kom je op de fiets Leon uit zonder over snelwegen te rijden. Voor mij is Leon tot nu toe de meest fiets onvriendelijke stad.
Eenmaal uit Leon wordt het al heel snel rustig. De route is mooi en gaat soms over stukken onverharde weg.
Aan eten en drinken onderweg geen probleem elk kleinste dorpje heeft wel een bar waar je ook wat kan eten.
Rond 14:00 wordt het toch wel heet (38gr) ook steekt er een warme zuiden wind op. Het landschap is heuvelachtig met weinig echt hoogte verschil.
In Zamora aangekomen blijkt wel dat de camping er niet meer is de eerste volgende is na 50 km. Dus maar een leuk hotelletje genomen.
Zamora zelf is een leuke oude stad, hier merk je al dat de stad pas rond een uur of acht tot leven komt en avond eten (Tapas) om 10 uur begint.

Na twee weken weer even wat getallen
Totaal 2330 km gefietst
Gemiddelde snelheid 19.5 km/h
Totaal 15805 meter geklommen

  • 11 September 2011 - 15:36

    Ilse:

    Dat schiet lekker op pap! Super leuk allemaal. Als je het te warm hebt moet je maar wat zon richting NL sturen hoor, die is hier altijd welkom :-) Xx

  • 11 September 2011 - 20:08

    Godfried:

    Volgens mij gaat het prima! Als je negen liter drinkt , wat is het dan?

  • 11 September 2011 - 20:14

    Jelle:

    Leuke verhalen Peter. Mooi ook dat het zo lekker opschiet. Geniet van het weer want de herfst is hier al begonnen.....

  • 12 September 2011 - 07:57

    Marry Van Kuijk:

    Hoewel eten en drinken belangrijker voor je is, is het toch wel lekker om niet in de regen en storm te hoeven rijden, want dan had je gewoon hier kunnen blijven! Aan goed en lekker eten en drinken kom je volgens mij ook niets tekort, dus het is genieten voor je!
    Nog veel fietsplezier en ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Groetjes,
    M@rry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Zamora

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Recente Reisverslagen:

28 September 2011

Weer thuis

27 September 2011

Laatste stukje van de fietstocht

23 September 2011

Meest zuidelijk punt van Europa

19 September 2011

Finish at the Brewery in Seville

16 September 2011

Aankomst in Sevilla
Peter

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 60881

Voorgaande reizen:

19 Juni 2017 - 14 Juli 2017

Op de fiets van Haarlem naar Kalamáta

22 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Op de fiets van Haarlem via Madrid naar Lissabon

24 Juni 2015 - 17 Juli 2015

Op de fiets naar Split via Rijn en Donau

26 Juni 2014 - 18 Juli 2014

Op de fiets van Haarlem naar Elche via Andorra

27 Juni 2013 - 20 Juli 2013

Op de fiets naar Venetie, Florence en Rome

02 Juli 2012 - 17 Juli 2012

Op de fiets naar Dresden en Praag en terug

27 Augustus 2011 - 28 September 2011

Op de fiets van Haarlem naar Sevilla

Landen bezocht: